AUTIZMUS SPEKTRUM ZAVARBAN ÉRINTETT GYERMEKEK ÓVODAI CSOPORTJAAutista gyermekeket fogadó óvodai csoportunk a 2017-2018-as tanévben kezdi meg működését, a csoport személyi, tárgyi feltételeinek kialakításánál az Autizmus alapítvány által megfogalmazott autista gyermekek számára készült óvodai programot (2007) vesszük irányadónak. 1. AZ ÓVODAI NEVELÉS CÉLJAIAz autizmusban érintett gyermekek óvodai nevelésének alapelvei megegyeznek az Óvodai nevelés alapprogramjának elveivel, és kiegészülnek a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelveivel. A legáltalánosabb távlati cél az egyéni képességek, fejlettségi szint mellett elérhető legjobb felnőttkori szociális adaptáció és önállóság feltételeinek megteremtése. Ennek elérése érdekében szükség van a fogyatékos készségek kompenzációs, habilitációs fejlesztésére, a fejlődési elmaradás, a másodlagos problémák kezelésére, a mindennapi gyakorlati készségek speciális módszerek segítségével való tanítására. A típusosan egyenetlen képességstruktúrán belül elsődleges cél az elmaradt területek fejlesztése az átlagos vagy kiemelkedő képességek gondozása mellett. Az autizmussal élő gyermekek óvodai nevelésének célja az elemi adaptív viselkedések kialakítása:
A speciális célok eléréséhez kapcsolódó feladatok a fő fejlesztési területeken: Kommunikáció és szociális viselkedés
Fejlődési funkció elmaradások, korai elemi készségek
Korai kognitív funkciók
Viselkedésproblémák kezelése, megelőzése, alternatív viselkedések kialakítása
2. AZ ÓVODAI ÉLET MEGSZERVEZÉSEAz autizmusban érintett gyermekek megfelelő fejlesztéséhez meg kell teremteni a személyi és tárgyi feltételeket, amelyben a gyermekek eredményesen fejlődhetnek. Személyi feltételek Az autizmussal élő gyermekek óvodai fejlesztéséhez autizmus területén speciálisan képzett szakember (gyógypedagógus, óvodapedagógus, asszisztens) szükséges. Speciálisan képzett az a pedagógus, szakember, aki megfelelő elméleti felkészültséggel rendelkezik az autizmussal, mint fejlődési zavarral, és a lehetséges speciális pedagógiai és kognitív viselkedés terápiás beavatkozásokkal kapcsolatban. Fontos, hogy a fent említett feltételek mellett a pedagógus legyen kész a család elképzeléseivel összhangban megtervezni a pedagógiai célokat, törekedjen a szülővel, történő folyamatos együttműködésre. Legyen kreatív, pozitív hozzáállású. Nyugodt, határozott, következetes, visszafogott tanítási stílust képviseljen, kerülje a bőbeszédűséget. Legyen képes objektíven értékelni a fejlesztési tervét, a célkitűzéseket, és szükség szerint módosítani azt. Tárgyi feltételek
3. ÁLTALÁNOS MÓDSZERTANI ALAPELVEK
4. PROTETIKUS KÖRNYEZETAz autizmussal élő gyermekeknek nagy szüksége van az érzelmileg biztonságos, bejósolható és érthető környezetre, ezért lényeges feladat a protetikus környezet kialakítása, mely ebben az esetben nem cél, hanem a hatékony fejlesztés feltétele, mert számukra a vizuális támogatás a megértés kulcsa. A csoportszoba kialakítása, felosztása meghatározott szempontok alapján történik, mert az egyes terek funkciójának világosan láthatónak kell lennie. 5. JÁTÉK SZEREPE A FEJLESZTÉSBENAz autizmusban érintett kisgyermekek játékfejlődése a normál fejlődésmenettől jelentősen eltér. Az előforduló játék-mintázatok gyermekenként eltérőek, és az egyes gyermekekben is változások következhetnek be az egyes életkorokban. A beavatkozás célja minden esetben, hogy a gyermek komplexebb játéktevékenységre tegyen szert, vagyis a spontán játéka váljon rugalmasabbá, illetve tartalmilag, térben és a szociális környezetet érintően bővüljön. 6. A KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE: A TANULÁSAz autizmusban érintett gyermekek esetében nem, vagy csak korlátozottan lehet építeni a spontán tanulási folyamatokra. Az esetek nagy részében irányított tanításra van szükség, mert érdeklődésük szűk körű, utánzási képességeik sérültek, gyakoriak a percepciós nehézségek. A tanulás keretei: Az autizmussal élő óvodáskorú gyermek tanulási folyamatai elsősorban irányított, szervezett tanulási, illetve munkahelyzetekben zajlanak.
7. ÖNKISZOLGÁLÁSI KÉSZSÉGEK TANÍTÁSAAz autizmusban érintett óvodáskorú gyermekek gyakran kerülnek úgy óvodába, hogy elemi szintű önkiszolgálási készségeik közül néhány még nem alakult ki. Az önkiszolgálási tevékenységek tanítása a napi tevékenységekhez kapcsolódva történik 8. MOZGÁSSzenzomotoros integrációs szemlélet a fejlesztésben Óvodás korban az autizmusban érintett kisgyermekeknél a szenzomotoros integrációs fejlesztés célja az esetleg megkésett mozgásfunkciók, az éretlen szenzomotoros információfeldolgozás, a mozgástervezés és kivitelezés, a koordinációs és kombinációs képesség fejlesztése. 9. PROBLÉMÁS VISELKEDÉSEK MEGELŐZÉSE ÉS KEZELÉSEAz autizmussal élő gyermekek gyakran tanúsítanak olyan viselkedéseket, melyek környezetük számára érthetetlenek, zavaróak, elfogadhatatlanok. Tudnunk kell azonban, hogy ezek a viselkedések gyakran egyáltalán nem tudatosak, hátterükben pedig a szokásostól eltérő, alapvetően az autizmus természetéből fakadó okok azonosíthatók. A nem-kívánatos viselkedések hátterében gyakran szenzoros érzékenység, a szociális kontextus, a viselkedéssel kapcsolatos elvárások hiányos megértése, vagy éppen kommunikációs nehézségek állnak (Pl.: prekommunikatív viselkedések, melyekkel a gyermek inadaptív módon, pl. visítással kommunikál). Szubjektív magyarázatok helyett előítélet-mentes, objektív megfigyelésekre van szükségünk, melyek pontosan leírják a viselkedést, annak kontextusát, közvetlen előzményeit és következményeit. A viselkedés pontos és szisztematikus megfigyelése rendszerint segít a háttérben rejlő okok megértésében. A problémás viselkedések megelőzésében és kezelésében fontos szerepe van a környezet adaptálásának a gyermek megértéséhez. Ez alatt leggyakrabban a megfelelő motivációt, a gyermeki tevékenység körültekintő megszervezését, az események, cselekvések kiszámíthatóságát, a jól érthető kommunikációs interakciókat, a gyermek számára kellemetlen szenzoros ingerektől való védelmet értjük. |