Kőbányai Komplex Óvoda, Általános Iskola,
Készségfejlesztő Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény

OM: 038418
1107 Budapest, Gém utca 5-7
Telefon: 061/261-7691
kobanyai@komplexegymi.hu


Autista csoport speciális nevelési-oktatási céljai, feladatai, eszközei

Iskolánkban jelenleg két heterogén összetételű kis létszámú osztályban történik az autista tanulók tanítása, fejlesztése. Heterogenitásuk megmutatkozik életkorukban, kognitív képességükben és az autista specifikus viselkedési problémáikban. A tanulók a Szakértői Bizottságok javaslatára kerülhetnek iskolánkba.

Alkalmazott tantervünk tartalmában, szerkezetében alkalmazkodik az autizmussal élő tanulók fogyatékosságából eredő speciális szükségleteihez. Mivel az osztályok összetétele értelmi képességek tekintetében is heterogén, vannak tanulók, akik a tanulásban akadályozottak, ezért ők az enyhe értelmi fogyatékosok tanterve szerint haladnak, illetve vannak tanulók, akik értelmileg akadályozottak, ezért ők a középsúlyos értelmi fogyatékosok számára előírt tantervet teljesítik, autizmusuk miatt adaptálva, kiegészítve, speciális célokkal, faladatokkal, tartalmakkal.

A tananyagot mennyiségi és minőségi szempontból módosítottuk és redukáltuk a tanulók speciális szükségletei szerint. Az egyes tanítási területekre vonatkozó sajátos eltéréseket a helyi tantervben és az egyéni fejlesztési tervekben rögzítettük.

Nevelő-oktató munkánk céljai

A tanulók fejlesztési céljai hierarchikus rendben helyezkednek el abból a szempontból, hogy mennyire szükségesek a gyermek szociális alkalmazkodása és önszabályozása kialakításához.

Minden egyes hiányzó részfunkció, illetve korábbi fejlődési szakaszból hiányzó alapozó funkció fejlesztését illesztjük a fejlesztési tervekbe.

  • A legáltalánosabb távlati célunk az egyéni képességek és fejlettség szintjén elérhető legjobb felnőttkori szociális adaptáció és önállóság elérésének segítése.
  • Biztosítani kívánjuk a hiányzó készségeket pótló, helyettesítő kompenzációs-habilitációs fejlesztést a fejlődési elmaradás, a másodlagos (pl. viselkedés-) problémák leküzdése érdekében.
  • Az alapvető gondolkodási és viselkedési képességek spontán elsajátításához szükséges képességek speciális intenzív terápiás és pedagógiai ellátás segítségével történő pótlása.
  • A tananyag kiválasztás legfontosabb szempontjának tartjuk a tanított képesség egész életen át megfelelő alkalmazhatóságát.
  • A szakértői bizottság által meghatározott tananyag speciális módszerek segítségével történő elsajátítása.
  • A tanítási helyzetek szociális vonatkozásainak elfogadása, illetve megértése fontos tanítási cél (pl. a csoportos, illetve „frontális” tanítási helyzetben való tanulás).
  • Az ismeretek folyamatos alkalmazásának tanítása és változatos probléma megoldási módszerek tanítása, az egész életen át megfelelő alkalmazhatósága.

Nevelő-oktató munkánk feladatai

  • A tanulók számára a Szakértői Bizottság véleménye és az egyéni felmérés eredményétől függő fejlesztési tervet készítünk, melyet egyéni szükségleteiknek és képességszintjének megfelelően alakítunk ki. A követelményrendszer azt a minimumot határozza meg, mely feltétlen szükséges a továbblépésre.
  • Legfontosabb feladatunknak tartjuk, hogy a tanulók konkrét segítséget kapjanak az otthoni és a családon kívüli nevelési helyzetek megoldására az önálló tevékenykedtetésre való szoktatás, a mindennapi gyakorlati (önkiszolgálással kapcsolatos) készségek kialakítása, a változások elfogadtatása, a társas viselkedés szabályainak tanítása, valamint a súlyos viselkedési problémák kezelése terén.
  • Feladatunk továbbá a fejlődésben elmaradt készségek habilitációs fejlesztése, a tartalmas szabadidő eltöltése egyéni és társas formában.
  • A tanuló kommunikációs képességeihez leginkább illeszkedő, aktivitását elősegítő csatornák, eszközök (alternatív és/vagy augmentatív kommunikáció – a beszélt nyelv elsajátításának súlyos akadályozottsága esetén használatos kiegészítő vagy helyettesítő módszerek, eszközök) rutinszerű használatát szorgalmazzuk. Ennek alapja a szociális, kommunikációs és egyéb készségek hiányának specifikus módszerekkel való kompenzálása, és az autista specifikus tananyag tanítása.

Speciális, tanórán kívüli fejlesztő programok autista tanulóink számára

Tér-idő szervezés

A lehető legnagyobb fokú önállóság elérésének segítése speciális eszközrendszer használatával, amely elsősorban a vizuális információátadás módszerére támaszkodik. A tér-idő szervezés, illetve a környezet adaptálása a tanuló speciális igényeihez, a fogyatékos készséget pótló, protetikus jellegű környezet kialakítása az iskolai, illetve ideálisan az otthoni életben. A tanítás, fejlesztés teljes ideje alatt használandó, az összes tevékenység keretét adja. Szintje, tartalma, formája a tanuló fejlődését követve változik.

A protetikus környezet elemei

A tér strukturálása, a napirend (tér-idő strukturálásával), folyamatábrák, munkaszervezés, munkarend és egyéb vizuális információhordozók adható tudatos alkalmazása és biztosítása.

"Babzsák-fejlesztés"

A "babzsák" játékos szociális-kommunikációs fejlesztő program, mely elnevezését az ismert eszközről kapta. Csoportos foglalkozás, amely átmeneti helyet foglal el az egyéni fejlesztés és a klasszikus frontális tanítási szituáció, illetve a természetes élethelyzetek között. A "babzsák" helyzetben tanultak tehát elsősorban a különböző társas helyzetekben való részvételt alapozzák meg.

Célja a hiányzó vagy fogyatékos szociális és kommunikációs készségeket pótolja, a formalizált szituáció, struktúra, szabályok alkalmazásával és a babzsák eszköz használatának segítségével. Védett, biztonságosnak megélt, jól átlátható, érthető környezetet és élvezetes, játékos helyzetet biztosít a hatékony tanuláshoz. A babzsák, mint eszköz szerepe a szociális és kommunikációs készségek közül a hiányzó kölcsönösség, a szerepcsere tárgyi, érzékelhető/megfogható megjelenítése.

A program felépítése

A program moduláris, a feladatokat az osztály tanulóinak szükségleteihez alkalmazkodva állítjuk össze az előző foglalkozásokra, a napi aktualitásokra és a tantárgyakban tanultakra építve. Az egyes feladattípusok bővíthetőek vagy egyszerűsíthetőek az egyes tanulók képességeinek megfelelően. A program módot ad a differenciálásra osztályon belül és tanulócsoportok között egyaránt.

Megvalósítás keretei (1-8. évfolyamon)

  • Két osztályban, 1 - 8. évfolyamon összevontan, több szempontból is heterogén keretek között történik.
  • Az osztálybasorolás a szakértői véleményben szereplő diagnózisok, az osztályfok és a tanuló sajátosságainak figyelembevételével történik az osztályban dolgozó gyógypedagógusok és a vezetőség által.
  • Az SNI kerettanterv és az SNI irányelvek felhasználásával, adaptálásával kidolgozott saját helyi tantervet alkalmazunk külön az enyhe értelmi fogyatékos és autista, külön a középsúlyos értelmi fogyatékos és autista tanulók nevelésében, oktatásában.
  • A tananyagot mennyiségi és minőségi szempontból módosítottuk a tanulók speciális szükségletei szerint. Az egyes műveltségi területekre vonatkozó sajátos eltéréseket a helyi tantervben és az egyéni fejlesztési tervekben rögzítjük.
  • A tananyag elsajátításához speciális módszereket és eszközöket használunk.
  • Egyéni motivációs és jutalmazási rendszert alakítottunk ki.
  • Protetikus, strukturált környezetet és eszközöket biztosítunk az időbeli és téri tájékozódás segítéséhez. A struktúra és a vizuális környezeti támpontok (pl. napirendek, vizuális időjelzők, folyamatokat megjelenítő vizuális algoritmusok) elősegítik az autizmussal élő gyermekek, tanulók autonómiáját és önállóságát, csökkentik a tanulók függőségét más személyektől, valamint lehetővé teszik a tevékenységrepertoár bővülését, a rugalmasabb alkalmazkodást, csökkentik a változásokkal szembeni ellenállást és szorongást.
  • Speciális, egyéni motivációs és jutalmazási rendszert alakítottunk ki.
  • Vizuálisan segített kommunikációs rendszert működtetünk, a speciális környezeten belül és személyek között: beleértve a gyermek felé irányuló minden kommunikációt.

Személyi feltételek

Az osztályokban 2-2 gyógypedagógus, 4 gyógypedagógiai asszisztens és fejlesztő pedagógus dolgozik.

Tárgyi feltételek

A képességprofilban jelentkező nagy egyéni eltérések miatt individualizáltan, személyre szabottan próbáljuk megállapítani a környezet ingergazdagságának optimumát, ami elég figyelemfelkeltő, és segíti a lényegi elemekre való fókuszálást. Megfelelő, protetikus környezetben, a tanulók érdeklődésének megfelelő témákban kiemelkedő koncentrációt, kitartást, precizitást érhetünk el.

  • 2 tanterem áll rendelkezésünkre. A személyiségfejlesztés egyénileg külön csoportszobában történik. Nagy udvaron biztosítjuk a szabad mozgást és levegőzést tanulóinknak.
  • A célszerűen berendezett, tantermekben minden igényt kielégítő fejlesztési eszköz, speciális tankönyv és taneszköz, magnó, számítógép áll rendelkezésre.
  • Mindkét tantermünkben kialakítottunk a gyermekek sérüléséből adódó szükségleteihez, adaptált protetikus környezetet, mely olyan térben, időben (vizuálisan és fizikailag) strukturált környezet (pl. állandó, saját hely a tanteremben, pihenőhely, térelválasztó, fülvédő elérhetősége), ahol a tanuló számára érthető, hogy mit, hol, hogyan, miért és mennyi ideig tehet, valamint a vizuális támogatás és az egyénre szabott napirend kialakítása.
  • Az étkezés és a szünet egyénre szabott megszervezésére is törekszünk, azokban az esetekben, amikor a társas és fizikai környezet túlterhelheti a tanulót.
  • Barátságos, otthonos környezetben, nagy szeretettel gondoskodunk tanulóink jó közérzetéről.