Általános Iskola értelmileg akadályozott tanulók számára (1-8. évfolyam)A tanköteles korú középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek oktatása - nevelése képességeikhez, szükségleteikhez igazodó, egyéni fejlesztési tervekkel, pedagógiai többletszolgáltatásokkal, differenciált nevelőmunkával biztosítjuk, hogy a gyermekek önmaguk képességeihez, lehetőségeihez mért optimális fejlődést elérjék. Az értelmileg akadályozott tanulók iskolai fejlesztése a NAT és az Irányelvek alapján elkészült Helyi tantervben megfogalmazottak alapján történik. Az itt folyó pedagógiai tevékenységében a kommunikációs, a kognitív és szociális képességek fejlesztése, az önellátás készségeinek fejlesztése, a praktikus ismeretek közvetítése kiemelten hangsúlyos. Az értelmileg akadályozott tanulók esetében a tanulásszervezés eljárásainak, módszereinek, eszközeinek megválasztását, minden esetben a gyermekek állapotából fakadó egyéni szükségletek alapján határozzuk meg. Az egyéni bánásmód elvére nagy hangsúly helyeződik, az egyén speciális nevelési szükségleteire, különleges gondozási igényére szabott eljárások, módszerek alkalmazásával azon képességek fejlesztése a fő cél, amelyek a személyiségük harmonikussá válását, az eredményes társadalmi integrációjukat elősegítik. A tanítás-tanulás folyamatában az élménybe ágyazott tapasztalatszerzésnek központi szerepe van, a módszerek közül a szemléltetés, a cselekedtetés kap nagy hangsúlyt. A napi foglalkozások rendje rugalmas, a mereven elkülönülő órák helyett a gyógypedagógusok szervezik meg a tanulók iskolai életét. A különböző tevékenységi formák az iskola helyi adottságaihoz, évszakokhoz, ünnepekhez igazodnak. A csoportokban gyógypedagógiai tanárok és gyógypedagógiai asszisztensek dolgoznak. Munkájukat konduktor, logopédus és komplex személyiségfejlesztést végző gyógypedagógus segíti. Tantermeink barátságosak, jól felszereltek. Speciális fejlesztő eszközök, játékok, technikai berendezések is rendelkezésünkre állnak. Nagyméretű füves udvar, biztonságos szabadtéri játszóeszközök is segítik a gyermekeket. A szülőkkel partneri kapcsolatra törekszünk, kapcsolattartásunk mindennapos. Célunk
A nevelő-oktató munka feladata
A megvalósítás keretei Céljaink megvalósításának elengedhetetlen feltétele olyan iskolai légkör kialakítása, amelyben mind a tanuló, mind a felnőtt jól érzi magát, ahol az emberi és társas kapcsolatok a kölcsönös tiszteleten alapulnak, ahol minden tanuló teljes értékű emberként élheti meg önmagát, a másságot is elfogadva. A mindennapos fejlesztő tevékenységünk középpontjában a tanulók kommunikációs és szocializációs képességeinek, készségeinek, pszichés funkcióinak, személyiségének fejlesztése, mozgásállapotuk javítása áll. Mindezzel egy időben a gyermek sajátosságainak figyelembe vételével a legmagasabb szintű ismeretátadásra törekszünk. Ennek érdekében – mivel az intézménybe kerülő gyermekek fejlettsége, sérüléseik, fogyatékosságuk strukturáltsága változatos képet mutat –, a tanítás – tanulás, fejlesztés során a lehető legnagyobb mértékű differenciálás megvalósítása mellett speciális, kiegészítő – fejlesztő, korrekciós, habilitációs, rehabilitációs, terápiás célú pedagógiai eljárásokat alkalmazunk, amelyek biztosítják a gyermekek, a tanulók számára az egyéni képességekhez, készségekhez, életkori sajátosságaikhoz igazodó fejlesztést. Pedagógiai tevékenységünk során támaszkodunk a tanulók pozitív tulajdonságaira, a meglévő képességelőnyökre, valamint érzelmi kötődéseikre. Különös hangsúlyt helyezünk a társadalmi együttélés szempontjából szükséges és kívánatos egyéni tulajdonságok, funkciók fejlesztésére, a teljes személyiségfejlesztésre a szociális beilleszkedés megvalósulása érdekében. Rendszeres programjaink közé tartozik a nyílt nap, tanulmányi séták, kulturális programok, bel- és külföldi kirándulások. Fontosnak tartjuk a hagyományőrzést, ünnepélyeink hangulatosak, emlékezetesek. Minden évben eredményesen szerepelünk a Koncz Dezső Tanulmányi Versenyen és a Budapesti Kulturális Versenyen. A kerületi tolerancia-programban való részvétel gyermekeink számára nagy fontossággal bír, új élményekkel gazdagodnak általa. |